Katalógus

OKS Spezialschmierstoffe GmbH

OKS Spezialschmierstoffe GmbH

  • ISO 9001:2015
  • ISO 14001:2015
  • ISO 45001:2018

OKS Spezialschmierstoffe GmbH

  • ISO 9001:2015
  • ISO 14001:2015
  • ISO 45001:2018

02.02.2024 01:02

A gördülőcsapágyak megfelelő kenése csökkenti a csapágysérülés miatti gépleállásokat és növeli az üzembiztonságot

A gördülőcsapágyak működési elve és típusai

A gördülőcsapágyak súrlódásmentes forgó mozgást tesznek lehetővé a különböző gépelemek között.
A technológiában a gördülőcsapágyakat ezért többek között tengelyek és tengelyek vezetésére és alátámasztására használják. A gördülőcsapágyak a gördülési súrlódás elvén alapulnak: egy belső és egy külső gyűrűből állnak, amelyek között gördülőelemek gördülnek, amelyeket a súrlódás és a kopás további csökkentése érdekében egy ketrec tart elkülönítve. A terheléstől függően különböző típusú gördülőelemeket használnak, például golyókat vagy görgőket. A gördülőelemek alakjával járó gördülési súrlódás miatt a golyóscsapágyak különösen alkalmasak a nagy sebességek, míg a görgőscsapágyak jobban megfelelnek a nagy terheléseknek.

A gördülőcsapágy kenőanyagának feladatai

A gördülőcsapágy kenésének célja a gördülő- és csúszófelületek közötti fémes érintkezés megakadályozása egy kenőfilm segítségével, hogy a gördülőcsapágyban a csúszósúrlódás tovább csökkenjen. A gördülőcsapágy kenése továbbá a kopásvédelem javulását eredményezi. Ez megakadályozza a csapágy sérülését, meghosszabbítja a csapágy élettartamát és növeli az üzembiztonságot. A kenőanyag típusától függően (olaj vagy zsír megfelelő adalékanyagokkal) a gördülőcsapágyban a kenőanyag további feladatai közé tartozik a korrózióvédelem, a csapágy hőelvezetése, a csapágy védelme a belső és külső szennyeződések ellen, a csapágy futási zajának csillapítása és a csapágytömítések tömítőhatásának támogatása.

A zsír- vagy olajkenés döntési szempontjai
A gördülőcsapágyak kb. 90 %-ánál zsírkenést alkalmaznak. A zsírkenés fő előnyei a következők

  • nagyon alacsony tervezési ráfordítás
  • a csapágy tömítésének jó támogatása
  • hosszú élettartam
  • alacsony súrlódási nyomaték
  • jó vészfutási tulajdonságok szilárd kenőanyagokkal
  • jó zajcsillapítási tulajdonságok
  • Megfelelő kiválasztás esetén a zsírok megbízható kenést biztosítanak a sebességek és terhelések széles tartományában minden csapágytípus esetében, kivéve a tológörgős görgős csapágyakat.

A kenőzsírok szerkezete és jellemzése
A kenőzsírok alapolajból állnak, amelyet sűrítőanyag köt meg. Ennek eredményeként az olaj a kenési ponton marad. Ott hatékony védelmet biztosít a súrlódás és a kopás ellen, és lezárja a kenési pontot a külső behatásoktól, például a nedvességtől és az idegen anyagoktól. A zsírok ezért ideálisak a gördülőcsapágyakban való használatra. A zsírok jellemző teljesítményjellemzőit, mint például a csepppont, a terhelhetőség és a vízállóság, az alapolaj és a sűrítőanyag határozza meg. A zsírhoz hozzáadott adalékanyagok javítják a korrózió- és kopásvédelmet, a teherbíró és tapadó képességet, valamint az öregedésállóságot.

Agördülőcsapágyzsír kiválasztásának jellemzői

A gördülőcsapágyzsír kiválasztása a gördülőcsapágy kialakításán és a gördülőcsapágy ketrecének anyagán (fém vagy műanyag), valamint az üzemeltetési és alkalmazási feltételeken, például az üzemi hőmérsékleten, a fordulatszám-tartományon, a nyomásterhelésen és a környezeti hatásokon (víz, por vagy agresszív közeg) alapul. A gördülőcsapágyazó zsír jellemzésére a következő jellemzők állnak rendelkezésre.

1. NLGI osztály

A kenőzsírok esetében a konzisztencia a zsír szilárdságának paramétere. A kenőzsírok NLGI szerinti osztályozása a nagyon lágytól (000-es osztály) a nagyon keményig (6-os osztály) terjed. Az NLGI 1-4. osztályba tartozó zsírok gördülőcsapágyakban való használatra alkalmasak.

2. Cseppentési pont (°C-ban)

A kenőzsír cseppentési pontja az a hőmérséklet, amelyen a zsír cseppfolyósodik. Ez lényegesen magasabb, mint az ajánlott üzemi hőmérséklet, amelyet gördülőcsapágyak esetében nemcsak a környezeti hőmérséklet, hanem a működés során a csapágyban kialakuló hő is meghatároz.

3. VKA-érték

A négygolyós tesztkészülék a nagy felületi nyomáson használt kenőanyagok tesztelésére szolgál. Egy forgó futógolyóból áll, amely három álló golyón csúszik. A kenőanyag maximális teherbírásának vizsgálata során a golyóra egy vizsgálati erő hat, amelyet fokozatosan növelnek, amíg a négygolyós rendszer a súrlódási hő hatására összeforr.

4. DN-érték (sebességtényező)

A DN-érték azt a maximális kerületi sebességet adja meg, amelyig egy kenőzsír egy gördülőcsapágyban használható. Ezt a csapágyfordulatszámból, a csapágyak átlagos átmérőjéből (mm-ben) és egy olyan tényezőből számítják ki, amely figyelembe veszi a csapágy kialakításának csúszósúrlódási komponensét.

5. SKF Emcor érték

Az SKF Emcor módszerét a gördülőcsapágyzsírok korróziógátló tulajdonságainak értékelésére használják. A zsiradékhoz vizet adnak, és a DIN 51802 szabvány szerint meghatározott futási idővel, fordulatszámmal és bizonyos állásidőkkel rendelkező önbeálló golyóscsapágyakban vizsgálják a korróziót. Ha a tesztgyűrűk szemrevételezése nem mutat korróziót, a korróziós osztály 0. Ha a korrózió nagyon erős, a korróziós osztály 5.

Gördülőcsapágyak kenése

A gördülőcsapágyak magas üzembiztonságának fontos előfeltétele a folyamatos kenőanyag-ellátás. A csapágy első kenésénél vagy újrakenésénél be kell tartani a csapágy gyártójának utasításait. Úgy kell feltölteni, hogy minden funkcionális felület megbízhatóan kenve legyen. A lassan futó csapágyak (DN érték < 50.000) és házaik teljesen, a gyorsan futó csapágyak (DN érték > 400.000) a szabad csapágybelső 1/4 részéig tölthetők. Egyébként 1/3-ig ajánlott a feltöltés.

A zsírral kenhető csapágyak kellően megbízhatóak, ha az utánkenési időközöket nem lépik túl. Újrakenés akkor szükséges, ha a zsír élettartama rövidebb, mint a csapágy várható élettartama. Az újrakenés zsírzópisztollyal vagy automatikus kenőrendszerrel történik. Ha lehetséges, az újrakenést működés közben kell elvégezni. Az újrakenés mennyisége a kezdeti töltési mennyiség 50-80 %-a. Ha nem lehetséges az elhasznált zsír eltávolítása, a zsírmennyiséget korlátozni kell a csapágy túlkenésének elkerülése érdekében.

Ha az utánkenési időközök hosszúak, a zsírt a lehető legteljesebb mértékben kell kicserélni. Más típusú zsírra való váltás előtt a gördülőcsapágyat mindig meg kell tisztítani, vagy a zsírt újra kell kenni, amíg a régi zsírt teljesen ki nem nyomja a csapágyból. Ebben az esetben előzetesen ellenőrizni kell a kenőanyagok keverhetőségét és az anyagkompatibilitást.

További hírek

Az OKS speciális kenőanyagai nemcsak a berendezések és rendszerek teljesítményét javítják, hanem megfelelnek a DIN ISO 9001 szerinti minőségi előírásoknak is.
A fagyasztott termékek gyártóinak termelési kapacitása már hónapok óta a végletekig ki van terhelve, és elengedhetetlen a gépleállások és meghibásodások elkerülése. A szakszerű karbantartás ezért egyre inkább kritikus sikertényezővé válik

A megfelelő kenőanyag minden alkalmazáshoz.

Ez különösen igaz az önkormányzati alkalmazás...