ACE Stoßdämpfer GmbH
ACE Stoßdämpfer GmbH
15.11.2023 01:11
A kerekesszékek kialakításában még sok a javítanivaló. Ezt mutatja az egytengelyes Hoss Mobility, amelyet egy Segway alapján fejlesztettek ki. Az azonos nevű osztrák cég elektromos kerekesszéke manőverezhető és terepjáró. A Lukas Rigler alapító és villamosmérnök által vezetett csapat az ACE-től származó szerkezeti csillapítókat épített be, hogy a mozgáskorlátozottak számára bármilyen felületen biztosítsa a kényelmet.
A jövő kerekesszékeinek alapjául szolgáló Segwayek felhasználása elsőre paradoxnak tűnik. Hiszen még a fogyatékkal nem rendelkező emberek is kapnak oktatást, amikor először használják a szabadidős járművet, hogy elkerüljék az elesést vagy a baleseteket. A biztonság kérdése még fontosabb azok számára, akik kerekesszékkel közlekednek, és szeretnének letérni a kitaposott útról. A kerekesszék ötletével inkább véletlenül előállt Lukas Rigler csapatának újítása kifejezetten ezeket az embereket célozza meg: "Amikor megváltam a privát Segwayemtől, meglepődve tapasztaltam, hogy egy kerekesszékes felhasználó a vevő. Egy új típusú kerekesszékké akarta átalakítani. Csak ekkor jöttem rá az egytengelyes technológia hozzáadott értékére." A kerekesszékesek körében a Segway kezelhetősége és intuitív működése valóban forradalmi, és nem csak az olyan tervezők számára, mint Lukas Rigler. Az általa Dominik Lorenz hajtástechnikai szakemberrel közösen tökéletesített és jóval több mint 200 alkalommal átadott konstrukció először teszi lehetővé, hogy kerekesszékben ülve helyben megforduljunk, hegyeken és völgyeken átmenjünk, sőt, még havas terepen is biztonságosan közlekedjünk - mindezt kompakt méretekkel. A kereskedelmi forgalomban kapható modellek kis kerekeihez képest nagyobb kerekek szintén előnynek bizonyulnak. Ez akkor vált nyilvánvalóvá, amikor segített a régi Segway vevőjének az átalakítás megvalósításában és a Hoss Mobility prototípusának kifejlesztésében. Az önegyensúlyozó Segway meghajtásban rejlő lehetőségek teljes kiaknázása érdekében a tervező a semmiből készített egy kerekesszéket.
Sebességek és megfelelő csillapítás mint kihívások
A "Hoss"-nak keresztelt kerekesszékének különlegessége és intuitív kezelhetőségének kulcsa az egytengelyes jármű dinamikus önstabilizáló képessége. Ennek magyarázatára Lukas Rigler a legismertebb intuitív mozgáseszközzel, a testünkkel veti össze: "Ha valaki a lábai mozgatása nélkül dőlne előre, az orrára esne. Az esés megakadályozása érdekében az agy azt mondja, hogy abban a pillanatban mozdítsa előre az egyik lábát. Ha tehát előrehajolunk, óhatatlanul előrefelé mozdulunk, egy-egy lépéssel. A mi lovacskánk ugyanezt teszi, de lábak helyett kerekekkel. Járművünkben erős processzorok és elektromos motorok veszik át az agy és az izmok működését. A mozgás- és dőlésérzékelők pedig megvédik az eleséstől." Ezeknek az a feladatuk, hogy folyamatosan elemezzék a vezetési viselkedést, egy független mechanikus támasztórendszer pedig szükség esetén elöl és hátul kerekekkel stabilizálja a kerekesszéket. A rendszer meghibásodása esetén egy összecsukható mechanizmus azonnal kihajt, és megállítja a Hoss-t. Míg egy hagyományos elektromos kerekesszék általában 6 km/h körüli sebességgel képes haladni, addig a Hoss Mobility akár 15 km/h sebességet is elérhet. Dominik Lorenz hajtásspecialista szerint a mozgáskorlátozott emberek a lehető legkevésbé akarják korlátozni magukat a vezetés élvezetében.
A csapat egyik kihívása az volt, hogy a Hoss Mobility viszonylag nagy sebességet érhet el sík terepen. Hosszú távon ez nagy terhelést jelent a vezető anatómiájára, különösen durva terepen. Lukas Rigler is inkább véletlenül találkozott ezzel a tervezéssel kapcsolatos feladattal a sorozatgyártás felé vezető fejlesztés során, és megjegyzi: "Érdekes módon a kutatás során, például a vásárstandokon, aligha vetette fel velem szemben bárki kerekesszékben a jobb párnázottság kérdését. Inkább az volt a benyomás, hogy a kerekesszékek olyanok, amilyenek, és meg kell szokni őket. Csak akkor tudatosult bennem a párnázottság, amikor egy leendő ügyfél meglátogatott. Az úriembernek volt egy kézi meghajtású kerekesszéke, amely úgy nézett ki, mintha Angus MacGyver bütykölte volna, és az egyik fontos módosítás, amelyet a felhasználó maga épített, a csillapítás volt." Míg Lukas Rigler független felfüggesztéseken, lengéscsillapítókon és gázrugókon gondolkodott, a férfi azt az ötletet adta neki, hogy az ülés egészét alakítsa át csillapítássá és komfortzónává. A kihívás leküzdésére internetes keresésbe kezdett.
Szilárdtestes csillapítás az ACE TUBUS formájában, mint megoldás
Szeme hamar az ACE Stoßdämpfer GmbH-ra esett. A széles termékválaszték és a jól felépített www.ace-ace.de weboldal meggyőző volt. Ezenkívül a saját osztrák értékesítési struktúra megléte még könnyebbé tette a kezdeti kapcsolatfelvételt. Az együttműködés a helyszínen éppoly egyszerűnek, mint célorientáltnak bizonyult. Bár a tervezőmérnök egy hidraulikus alkatrészekkel megvalósítható megoldáson gondolkodott, Hans-Jürgen Greindl, az ACE Stoßdämpfer GmbH felelős értékesítési mérnöke saját kutatásával és egy sokkal költséghatékonyabb alternatív javaslattal lepte meg. "Az ACE-nél lévő kapcsolatom szilárdtest-csillapítókat javasolt, mint intelligens választást az ülés párnázására. Az általa elképzelt ACE szerkezeti csillapítók kevésbé érzékenyek a szennyeződésre, nincsenek vezetői vagy más érzékeny alkatrészek, és ezért gyakorlatilag elpusztíthatatlanok. Néhány menetpróba után meggyőződtem róla" - emlékszik vissza Lukas Rigler. Az ACE szakemberei számára nem volt kérdéses, hogy a TUBUS, amelyeket csőszerű formájuk miatt TUBUS-nak neveznek, teljesíteni fogják a feladatukat, és nem csak a kialakításuk miatt. A rajnai Langenfeld mérnökei egy másik alkalmazásból származó tapasztalatokra is támaszkodhattak. A TUBUS-t már korábban is sikeresen alkalmazták az elektromos robogók vezetési jellemzőinek optimalizálására különböző súlyú pilóták számára. Ezekben a testre szabott megoldásokban az ACE tervezőmérnökei a különböző súlyosztályokhoz különböző szerkezeti csillapítókat alkalmaztak.
www.ace-ace.de/de/news/angepasste-daempfung-fuer-hochwertige-e-roller?filter=1:10:1
A Hoss Mobility GmbH az ACE TR termékcsaládja mellett döntött a több mint 150 szabványos egyedi megoldás közül. Ezt a lágy lassulás jellemzi. Ezeknek a manőverezhető kerekesszékeknek a kompakt kialakítása döntő fontosságú ahhoz, hogy a lehető legjobban ki lehessen használni az előnyeiket. A TR típusokat kifejezetten 12 és 60 mm közötti maximális lökethosszra fejlesztették ki minimális teljes magasság mellett, ahol a lökethosszonkénti energiaelnyelés 1,2 Nm és 146 Nm között mozog. A lengéscsillapítók 29 mm és 100 mm közötti átmérőjű formátumokban kaphatók. Ezek a karbantartásmentes, beépítésre kész elemek mindegyike kopoliészter elasztomerből készül, amely csak enyhén melegszik fel, és így egyenletes csillapítást biztosít. Más, tehetetlenségi erőket lassító elemekkel, például gumitompítókkal vagy acélrugókkal összehasonlítva a TUBUS több mint 1 millió terhelési löket élettartamával nyűgöz le, így alkalmasak a folyamatos terepjáró üzemre, és elméletileg még a járművezetők egyik generációjáról a másikra történő öröklésre is.
Ebben az alkalmazásban a TR63-43 típusú modellek kerülnek beépítésre. Az első szám az alkatrész átmérőjét, a második a maximális löketet jelöli. Ez a típus 12,0 Nm/löket csökkentésére képes. Vészhelyzetekben akár 17,0 Nm/ütem is megengedett lenne. Ha nem a forradalmi egytengelyes tolókarra szerelik őket, akkor az e sorozatba tartozó TUBUS-ok alkalmasak végállás csillapításra lineáris tengelyekben, szerszámkészítésben és szerszámgépekben, hidraulikus és pneumatikus berendezésekben, kezelőberendezésekben és egyéb alkalmazásokban. Mivel egy speciális csavar segítségével gyorsan és egyszerűen felszerelhetőek bármelyik Hoss Mobility ülés alá, máris sok fogyatékkal élő ember életminőségének jelentős javulását élvezheti.
29.10.2024 02:10
Ipari POWERISE®: Teljesítmény és kényelem ipari alkalmazásokhozA Swiss Science Center Technorama 500 kísérleti állomásán a l&...
A sporttudósok hidraulikus gépelemeket is használnak tervezéseikben....
A COVID-19 elleni mRNS-vakcina szállítása a Biontech/Pfizer cégtől va...
A méretező szoftverek, valamint a CAD-adatok és szimulációk mellett a...
05.06.2024 01:05
Az ACE digitális ikerként mutatja be az ipari lengéscsillapítókatAz ACE Stoßdämpfer GmbH már nem csak konfigurációs és sz&a...